werk en ontslag

hoe werkt dit?

Wanneer je werknemers in dienst neemt is er veel om rekening mee te houden. Is de arbeidsovereenkomst wel WWZ-proof? Zijn de arbeidsvoorwaarden voor beide partijen acceptabel? Hoe is het concurrentie- en/of relatiebeding vormgegeven en houdt dit stand bij ontslag? Het arbeidsrecht is een wirwar van vele regels welke ook nog met regelmaat veranderen. Onze sectie arbeidsrecht zorgt ervoor dat u niet voor verrassingen komt te staan en weer een hele tijd vooruit kunt.

Voor een werknemer is het vrij gemakkelijk om ontslag te nemen. Echter, dit is anders wanneer je als werkgever een werknemer wil ontslaan. Daar komen namelijk veel meer regels bij kijken. Denk bijvoorbeeld aan: de wettelijke opzegtermijn, transitievergoeding, ontslagbescherming, concurrentiebeding, aanzegtermijn, scholingsplicht, ketenregeling, enz. Bent u van plan om een werknemer te ontslaan of bent u zelf een werknemer die met ontslag wordt geconfronteerd? Neem dan contact met ons op.

producten

Dossiercheck

Wij controleren de dossieropbouw bij een disfunctionerende werknemer. Eenmalige kosten € 250,- .

Opstellen vaststellingsovereenkomst

Wij stellen een op maat gemaakte vaststellingsovereenkomst op. € 350,-

vraag & antwoord

Het kan zijn dat je verrast wordt door een vaststellingsovereenkomst of dat je al een tijdje merkt dat het beter is als jij en je werkgever uit elkaar gaan. Een vaststellings-/beëindigingsovereenkomst is een overeenkomst waarbij er tussen de werknemer en werkgever afspraken worden gemaakt over het beëindigen van de arbeidsovereenkomst en onder welke voorwaarden.

Doordat de arbeidsovereenkomst eindigt heb je na de einddatum geen recht meer op loon waardoor je dus terugvalt op een uitkering (tenzij je natuurlijk een nieuwe baan hebt gevonden). Een voorwaarde om recht te hebben op een werkloosheidsuitkering is dat je niet “verwijtbaar werkloos” moet zijn geworden, dat wil zeggen dat je niet door je eigen schuld geen baan meer hebt. Door middel van een vaststellingsovereenkomst kun je bereiken dat je niet verwijtbaar werkloos bent en dus recht hebt op een WW-uitkering. Echter, het is wel noodzakelijk dat deze overeenkomst aan een aantal eisen voldoet, namelijk dat het initiatief voor het ontslag bij de werkgever ligt, dat de opzegtermijn in acht is genomen en dat de werknemer geen verwijt valt te maken. Daarnaast heb je bij een vaststellingsovereenkomst geen recht op een transitievergoeding, tenzij je dit afspreekt met de werkgever. Wij kunnen je helpen met het onderhandelen over gunstige voorwaarden om zo op een goede manier uit elkaar te gaan.

Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd kan alleen tussentijds worden opgezegd indien er een tussentijds opzegbeding in de arbeidsovereenkomst is opgenomen. Indien een dergelijk beding is opgenomen kan de werknemer de arbeidsovereenkomst tussentijds opzeggen met inachtneming van de opzegtermijn. De werkgever kan de arbeidsovereenkomst alleen opzeggen indien hij daarvoor toestemming heeft gekregen van het UWV. Dit betekent dat de werkgever dus alsnog een ontslagprocedure moet starten om een arbeidsovereenkomst met een tussentijds opzegbeding voortijdig te laten eindigen.

Er moet sprake zijn van een zeer dringende reden om een werknemer op staande voet te ontslag. Het moet hier gaan om een ernstige verwijtbare gedraging, zoals bijvoorbeeld diefstal. Het ontslag op staande voet is het uiterste redmiddel binnen het ontslagrecht.

Indien je er zeker van bent om de werknemer op staande voet te ontslaan moet je de werknemer DIRECT op de hoogte brengen van het ontslag op staande voet en daarbij de reden geven waarom je de werknemer op staande voet ontslaat. Bevestig het ontslag op staande voet schriftelijk aan de werknemer en wees daarin concreet wat de reden voor het ontslag op staande voet is.

Indien de werknemer het niet eens is met het ontslag op staande voet kan hij binnen 2 maanden om vernietiging van het ontslag vragen bij de kantonrechter.

Het ontslag op staande voet is het uiterste redmiddel binnen het ontslagrecht waardoor er dus zeer strenge criteria van toepassing zijn. Het is verstandig om voorafgaand aan het ontslag op staande voet juridisch advies in te winnen.

Je krijgt als werknemer een WW-uitkering indien je minimaal 26 weken van de laatste 36 weken hebt gewerkt en niet verwijtbaar werkloos bent geworden. Hierbij is van belang dat de arbeidsovereenkomst op initiatief van de werkgever is geëindigd. Indien je arbeidsovereenkomst niet wordt verlengd of indien je een vaststellingsovereenkomst wilt sluiten met je werkgever is het belangrijk om uit te zoeken of je recht hebt op een WW-uitkering zodat u niet geheel zonder inkomen komt te zitten.